Viljan finns, men inte orken

Jag vill gärna uppdatera min blogg oftare men det tycks som om den här vårvintern har sugit all musten ur mig. Inte ens kurserna jag går är roliga längre och då är jag ändå lärdomsfanatiker.

Det här med ork, vilja och motivation är ganska fascinerande. För ett tag sedan fick jag se filmen Jag AB av och med Kjell Enhager. Det har blivit en av mina favoritfilmer, även om jag nog tycker att priset är något för högt. Filmen borde visas i alla högstadieskolor för att tända lite ljus här och var. Nu säger inte Kjell Enhager något som är särskilt nytt eller revolutionerande men sättet och humorn han använder är klart godkänd.

På ett ställe i filmen berättar han om hur han kommer hem till ett stökigt hem och först blir arg men sedan kommer till insikten att man inte "måste" städa utan att "man väljer att ha rent". Man kan faktiskt välja bort en massa måsten på det viset, vilket jag började med för drygt tio år sedan. För vem ska tvinga mig att göra saker jag inte har lust med? Däremot kan jag välja att göra saker. Jag måste inte gå ut med hunden utan jag väljer helt enkelt att inte få hundskit på mattorna.

På ett annat ställe berättar han om att ändra sättet att tänka. Istället för att bli arg om man ex. slår en golfboll snett så ska man fylla på med positiva känslor när man slår golfbollen dit man vill. Det sättet att tänka har jag börjat att tillämpa i både stort och smått. Så fort jag tryckt på knappen "Spara & publicera" ska jag knyta näven och utbrista i ett glatt "Yeessss".

Idag ska jag se filmen igen. Jag behöver motivationen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0